מבט לתוך הצלחה

לפני כמה שנים בילינו כמה משפחות על חוף הים. השמש התחילה לשקוע, ונטע אחת האימהות, בעלים של כלב דני ענק, הציעה שנישאר על החוף ונדליק מדורה. החברה' אספו עצים, אחד האבות מצא ארגז ויחד עם עוד חבר שפרק קרטון הם בנו חומה סביב ערימת העצים, ניסו להדליק אש, אבל הרוח היתה ממש חזקה, והם לא הצליחו.

הבן הצעיר שלי אוריאל, שהיה אז בן 5 ביקש ממני לעזור לו לאסוף עצים. כשחזרנו, זזתי הצידה והנחתי לו להמשיך לבד. הוא חפר בחול בור, פרק ענף לקיסמים דקיקים, והדליק אש שמהר מאד הפכה למדורה.

 

כולנו ידענו רגעים של הצלחה ספונטאנית. כזאת שמופיעה ללא מאמץ והתוצאה מפתיעה.

לפעמים נוכל לשחזר רגע כזה מהילדות, ויתכן שרגע כזה קרה אתמול בעבודה, או לפני שנתיים באיזה טיול.

אם עד היום התייחסת ליכולות שלך במושגים כלליים ואמרת לעצמך, יש לי יכולת אנליטית טובה למשל, או ראייה מרחבית, המהלך הזה יעזור לך ליצור תודעה חדשה של הכוחות שלך, ויאפשר לך לחשוב קדימה בדרך מדויקת יותר.

המהלך הזה יפתיע אותך, במיוחד אם גדלת בבית שבו ציפיות וביקורת היו עניין שבשגרה.

כמה מילים על הרקע שהביא אותי לגלות את הכוח שמצוי בהבנת הצלחה ספונטנית. כלי מרכזי בשיטת היתרון האותנטי

התהליך הזה נוצר, יותר נכון נבע מתוכי, בזמן משבר. תחילת שנות ה 30 שלי, אני כבר כלכלן, אבל מתנהל מתוך ספקות וחסר ביטחון. כישלון ב3 עבודות "נחשבות" טבע בי חותם של נכשל סדרתי, כך הרגשתי. הבנתי שהחלטות הלימודים והעבודה שקבלתי עד כה, נעשו מבלי שאני באמת מכיר את עצמי. בתוך סערת הנפש החלטתי לעצור ולעשות בדק – בית. ואז, כאילו משום מקום הופיעה סיטואציה מהצבא בה פעלתי בתושייה ובשיקול דעת. ניתוח התפקוד שלי הראה לי צירוף ברור של כוחות וגישה שעד כה לא זיהיתי שקיימים בי.

בהמשך קרו לי עוד מספר שחזורי אירועים דומים, שלימדו אותי על מי אני ועל דרך התפקוד שלי. פתאום יצרתי עוגנים ששיקפו את היכולות שעד כה לא לקחתי עליהם בעלות. מתוכם התפתח בי ביטחון עצמי חדש שהחזיר אותי לאוניברסיטה ללמוד פסיכולוגיה, פעם ראשונה בחיים שלי שהרגשתי בבית.

בסיום לימודי שילבתי את הידע בכלכלה ופסיכולוגיה ועסקתי ביעוץ ארגוני. במהלך תקופה בה עסקתי בגיוס ומיון, וראיינתי הרבה אנשים, שמתי לב שאני פוגש רבים שלא יכולים לומר בבהירות, במה הם באמת טובים. הבנתי שעלי לנסח כלי הדרכה סדור, מבוסס על תהליך הבירור שלי, הפעם עם ניסיון רב בפיתוח הדרכה.

ב 15 השנים האחרונות עזרתי לרבים בכלים הללו, בתהליכים אישיים ובסדנאות. היום אני כאן, עם הספר שיעזור לך לדייק את הקריירה שלך.

בואו נחזור לסיפור המדורה כדי לראות כמה אפשר ללמוד מסיטואציה אחת.

תנאי השטח חייבו פתרון שאינו מדורה רגילה. המבוגרים שביקשו להדליק מדורה נדרשו לעצור, להכיר בבעיה, לעשות  brain storming ולמצוא פתרון שמתמודד עם הרוח. ומה שהם לא עשו, עשה ילד בן 5 באופן אינטואיטיבי. מעבר לפתרון הפשוט שהוא מצא, אפשר להסיק שעומק הבור משקף הבנה טבעית שלו בהנדסה, והדרך בה הצית את האש, מעידה על שליטה במכאניקה עדינה.

אפשר להכליל ולומר ש :

רגע בו נשלף לנו פתרון לא שגרתי, רגע בו עלתה לנו הברקה, בו פעלנו מתוך ידיעה פנימית חזקה, הרגעים הללו מכילים קצות חוט שמאפשרים לנו לחקור ולגלות את הכוחות מתוכם פעלנו. בניתוח הזה מצוי מפתח שיעזור לנו לחלץ את עצמנו מתקיעות, ולחולל פריצת דרך.

Do it yourself

 

מדובר בתהליך למידה סדור שצריך להכיר את השלבים שלו. לשמוע דוגמאות, אולי לקבל קצת עזרה בהתחלה. אבל אחרי פעמיים – שלוש, הכלי הזה שלך.

אני מבטיח לך שהתוצאות יפתיעו אותך. גם במהות היכולות שתגלה, וגם ברמת דיוק שתתבהר לך. שום מבדק או אבחון לא מסוגלים להגיע אליהן.

וחשוב לזכור :

  1. את המצבים הספונטניים הללו רק אתה יכול לזהות.
  1. יכולת היא פוטנציאל שיכול ורוצה להמשיך ולהתפתח. וכמו שריר שצריך לעבוד כדי להתחזק, גם יכולת זקוקה לאתגר כדי להתפתח.

זאת היתה שיחת היכרות עם אחד הכלים היסודיים של השיטה, "מיפוי יכולות ייחודיות", נושא בו עוסק הפרק השישי של הספר.

השיחה הבאה תעסוק בזיהוי ובחירת האירוע הספונטני משלך.

מקווה שהייתי מועיל.

בהצלחה