הדרך החדשה לגבש תוכנית עבודה לארגון

בין עוצמת השינויים שמטלטלים את העולם העסקי, לבין הצורך לתכנן ולסנכרן תהליכי עבודה בארגון, ובעיקר עם הצורך לפרוץ קדימה ליעדים חדשים, נוצר לאחרונה אתגר חדש – 

 

למצוא דרך חדשה לגיבוש תוכנית עבודה שתיישב את המתח הגובר בין הצורך בתכנון סדור, לבין ההכרח לנהל שינויים. 

 

שהרי, אנו חיים בתקופה שבה שינויים ימשיכו ויתפרצו מבלי שנוכל לנבא אותם אך נדרש להכיל אותם. בתקופה שכזאת חובת ההנהלה לנווט ולהכין את הארגון גם לבלתי צפוי. 

השלב הראשון במציאת הדרך הייחודית לארגון שלכם נמצאת שלב אחד טרום גיבוש תוכנית העבודה, בהכרה שאינטנסיביות השינויים מחייבת לבחון את דרכי ההתנהלות המוכרות בתרבות הארגונית שלכם.

 

לפני שנכנס לפרטים נציג שנים מהגורמים שהשפעתם על העולם העסקי עצומה ורק תתגבר :

 

  1. "מכונות חכמות ואוטומטיות" בצורת תוכנות, בוטים, מחסנים חכמים, כלים מבוססי Ai תומכי קבלת החלטות' ועוד ועוד, יכנסו וישפיעו על תהליכי עבודה, על הגדרות תפקיד, על דרכי תקשורת עם לקוחות ובתוך הארגון.
  2. עובדים צעירים, במיוחד המוכשרים והמבוקשים, לא באים רק להתפרנס או לצורך השתייכות חברתית. חשוב להם להתפתח ולממש את היכולות שלהם והם מצפים מהארגון ומהמנהלים שלהם לספק את הסחורה הזאת.

בין המגמות הנוספות שימשיכו לטלטל את העולם נמצאות הרשתות החברתיות, המגמה הברורה של הארכת תוחלת החיים וגלי הגירה שהשפעתם גלובאלית. אף שינוי אינו מתחולל בקו סדור ומתוכנן אלא בקפיצות לא צפויות. מה שעוד יותר מאתגר אלה ההשפעות ההדדיות שנוצרות בין המגמות. והעובדה שמגמה או חדשנות טכנולוגית תתחיל בתחום אחד, ולפני שהעולם יבין פתאום נזהה השלכות על תחומי עשייה אחרים.

 

אחת החולשות שעלולה להשאיר אותנו במתודה המקובלת של הסתמכות על תוכנית העבודה משנה קודמת, נובעת מהעובדה שכולנו מתקשים להתנתק מדפוסים ותפיסות מוכרים ולפתוח דף חדש. אם זה בגלל שגרה עמוסה, עקב תפקוד שעיקרו במגרשים מוכרים, או בגלל תפיסות והרגלים מקובעים. הכל יחד מקשה עלינו לראות תמונה גדולה מנקודת מבט חדשה. לא קל לנתח את השוק בו אנו פועלים או לפצח דילמה עסקית במבט נקי, לא כל שכן "לצאת מהקופסה" כדי לייצר חדשנות, למרות שזה נדרש. 

 

הדרך בה אנו מציעים לכונן מתודה חדשה לגיבוש תוכנית העבודה מושתת על ניהול של שלושה נדבכים :

  • חדשנות – מיפוי חדשנות ותעדוף שינויים נדרשים
  • מנהיגות – מעבר לתפיסה של מנהל כמנהיג
  • התחדשות – תכנון וניהול שינויים

 

חדשנות

שלב ראשון בגיבוש התוכנית מחייב מיפוי וניתוח של מגמות גם בתחום העשייה של הארגון, וגם של מגמות כלליות. מכאן נייצר תעדוף של השינויים. 

שלב זה הכרחי משתי סיבות :

  • כדי להבטיח יתרון תחרותי, או לפחות "יישור קו" עם חידושים שמשנים את התעשייה בה פועל הארגון
  • מאחר ושינויים נוגעים בתהליכי עבודה במחלקות שונות בארגון חיוני למפות שינויים בהגדרות תפקיד שנגזרים מהכנסת כלים חדשניים כמו תוכנות לניהול אוטומטי של לקוחות פוטנציאלים, של עמידה ביעדים, או כלי קבלת החלטות מבוססי בינה מלאכותית. הטמעה מוצלחת מחייבת כבר בשלב בניית תוכניות העבודה הערכה במושגים של ניהול משאבי – אנוש, כמו תקציבי שכר ואפיון צרכי הדרכה.

מאחר וחדשנות תמשיך ותפתיע חשוב לפתח בארגון ערוצי תקשורת פתוחים כדי לחולל רעיונות לחדשנות וגם כדי להביא חוכמה שנמצאת אצל כל עובד בארגון.

 

מנהיגות

התקופה מחייבת בחינה של התפיסה הקלאסית שמנהל אחראי להגדיר משימות, לפקח על הביצוע, ולנהל "שכר ועונש". השינוי הנדרש מחייב תפיסה שבה המנהל נדרש להנהיג, לעודד מעורבות, ולהפוך למוביל. עליו להוות סמכות מעצימה, ולכן עליו לטפח כישורי קואצ'ינג.

מימד נוסף שנדרש ממנהלים, בכל תחומי המקצוע, נוגע לפיתוח ראייה עסקית. ככל שליותר ויותר מנהלים תהייה ראייה עסקית מפותחת כך תתפתח היכולת של הארגון לזהות הזדמנויות, איומים ולייצר שיפורים.

 

התחדשות

הטמעה מוצלחת מתחילה מראייה אסטרטגית של ניהול תהליכי השינוי. בפועל, חשובה מעורבותו של כל מי שהשינוי נוגע בתפקודו כבר מהשלבים הראשונים. בנוסף, חשוב להגביר שיתופי פעולה בין מחלקות בארגון.  (ועל כן גם חשוב המעבר ממנהל למנהיג). 

אחד מסודות ההצלחה של הטמעת שינוי טמון בהחזקת אנרגיה גבוהה לאורך זמן. כוח שמייצר נחישות והתמודדות גם במצבים שבהם מתברר שהיתה טעות וחייבים לייצר שינוי מהתוכנית. ברגעים שכאלה רק מנהיג שמתייחס לאירוע כחלק נדרש בתהליך ההתפתחות, כהזדמנות לשיעור והתחזקות ימשיך להוביל את הצוות / המחלקה או הארגון כלול להפקת לקחים ולהצלחה.

הכירו את המנטורים:

לאחד ניסיון כמנהל בכיר בחברות המובילות במשק, השני יועץ ארגוני ומאמן קריירה שכבר עזר לאנשים ועסקים רבים לחולל פריצות דרך.

לשנים ניסיון מגוון בפיתוח עסקי וגישה מעשית משותפת: שינוי מוצלח מחייב ניהול.

משה ואמיר מציעים כלים מוכחים ודרך סדורה שיאפשרו לארגון שלכם לפעול בגמישות ובזריזות, כנדרש כיום.

משה קטן

מלווה ארגונים בתהליכי צמיחה

ומומחה לפיתוח מנהיגות.

ניסיון עשיר בניהול:

מנכ"ל קרלסברג,

סגן נשיא קבוצת קוקה קולה

אמיר דרור

מפתח שיטת "היתרון האותנטי"

יועץ ארגוני ומאמן קריירה

כבר למעלה מ-20 שנה

בעל ניסיון מוכח בהובלת

תהליכי שינוי בארגונים

ווצאפ ונחזור אליכם

או השאירו פרטים